Lekcje poza schematem

Nawet jako dorośli nie lubimy nudy i uczenia się na pamięć „bo trzeba”. A co dopiero dzieci. Dlatego w naszej szkole codzienne nauczanie staramy się urozmaicić na różne sposoby i pokazać, że wiedza po prostu przydaje nam się w życiu. I może być zabawą! Wprowadzamy prace projektowe na lekcjach. Organizujemy zajęcia praktyczne. Wykorzystując nowoczesną wiedzę pedagogiczną nasi nauczyciele tworzą autorskie programy nauczania. Te dodatkowe zajęcia, często interdyscyplinarne, zachęcają do aktywnego poznawania świata poprzez eksperymentowanie, stawianie pytań i kreatywne poszukiwanie odpowiedzi. I sprawiają, że nauka może być zabawą.

Matematyka wokół nas

Projekt dla najmłodszych uczniów, którego celem jest zaprzyjaźnienie dzieci z matematyką. Pokazujemy, że matematyka przydaje się na co dzień – to dzięki niej możemy rozwiązać wiele problemów i codziennych wyzwań. W projekcie wykorzystujemy wiele źródeł informacji, więc dzieci uczą się też krytycznego myślenia i korzystania z różnych źródeł wiedzy.

Jak to się odbywa? Naszą przygodę z matematyką zaczynamy w szkole – dzieci „szukają” matematyki w klasach i na korytarzach, sprawdzają co i jak można policzyć lub przedstawić w matematycznej formie. Podsumowaniem jest zaprojektowanie i zrobienie plakatu „Matematyka wokół nas”.

Poza szkołą robimy ćwiczenia z określania odległości wzrokiem, mierzenia długości rękoma, łokciami i stopami, szacowania wymiarów przedmiotów, które nas otaczają. Dalsze pomiary robimy za pomocą wagi i miary – ważymy, mierzymy, co się da. Zajęcia obejmują również poszukiwanie geometrii w przyrodzie, architekturze i sztuce, w tym przygotowanie obrazu składającego się z figur geometrycznych.

W ramach zajęć zrealizowane są wyjścia do Centrum Pieniądza NBP, na targ i do Muzeum Narodowego.

Dobrze jest wiedzieć, co i po co się liczy wink

Spacerkiem po Warszawie – śladami warszawskich legend (klasy I i II)

Uczniowie zapoznają się z najpopularniejszymi warszawskimi legendami i miejscami z nimi związanymi. Przez cały rok szkolny klasa odbywa szereg warsztatów, wycieczek i uczestniczy w przedstawieniach teatralnych na terenie Warszawy; zaplanowana została również klasowa inscenizacja. 

W zakres projektu wchodzi zakup rekwizytów i materiałów plastycznych do klasowej inscenizacji, zakup biletów (teatr, muzeum, pracownia plastyczna).

Ekonomia dla dzieci (klasa III)

Celem projektu jest promowanie przedsiębiorczości. Uczniowie zdobywają wiedzę z podstaw edukacji ekonomicznej, zapoznają się z historią pieniądza i nabierają nawyków racjonalnego gospodarowania pieniędzmi.

Projekt jest podzielony na moduły.

Pierwszy, „Co to są pieniądze”, porusza tematy historii, produkcji, sposobów płatności i rodzajów pieniędzy. W ramach modułu dwukrotnie odwiedzamy Centrum Pieniądza NBP, aby uczestniczyć w warsztatach pt. „Nasz polski złoty” i „Pieniądzem może być wszystko”.

Drugi moduł to „Budżet, czyli słów kilka o planowaniu wydatków”, w ramach którego ćwiczymy planowanie własnego budżetu, obliczanie miesięcznego kosztu utrzymanie rodziny i obliczenia pieniędzy – to wszystko na liczbach do tysiąca. Na tym etapie robimy też klasowy konkurs matematyczny „Mistrz liczydełko”.

Trzeci moduł: pt. „Bank co to takiego” opowiada o kredytach i ratach. Realizujemy zadania związane z wyliczaniem rat kredytu. Dyskutujemy, jakie są sposoby oszczędzania. Uczniowie projektują plakaty pod hasłem „Oszczędzanie – dobry sposób na marzenia”.

Ostatni moduł to „Reklama i wpływ reklamy na nasze wybory”, w ramach tworzymy plakaty reklamowe i spotkamy specjalistę ds. marketingu.

Ze względu na to, że nauczyciel prowadzący w większości zajmuję się organizacją zadań dla uczniów, a samo wejście do Centrum Pieniądza NBP jest za darmo projekt wymaga niewielkich nakładów środków.

Książka moim przyjacielem (klasy III)

To projekt o przyjemności z czytania, ale nie tylko. Naszym celem jest – poprzez wspólne lektury – pobudzenie wyobraźni, wzbogacenie słownictwa i otwarcie dzieci na kreatywne używanie języka. Jednocześnie wspólne czytanie odpowiednio dobranych książek to sposób, aby wesprzeć dziecko w jego emocjonalnym rozwoju. I co ważne, dając dobry przykład i kształtując od najmłodszych lat nawyk czytania zapobiegamy uzależnieniu od komputera czy telewizji.

Do projektu zaproszeni są rodzice i goście specjalni, aby czytać dzieciom na głos bajki, baśnie, wiersze i opowiadania. Dzieci samodzielnie czytają wybrane książki, o których potem wspólnie rozmawiamy w ramach spotkania „Biesiada z książka”. Uczniowie piszą recenzje czytanych utworów oraz przygotowują inscenizację wybranej lektury dla klas młodszych. Dodatkowymi elementami są czytanki na głos uczniów klas III dla młodszych koleżanek i kolegów z klas 0, organizacja kącika książek, zajęcia w bibliotece szkolnej i publicznej i wystawa prac uczniów dotycząca tematyki czytelnictwa.