„Połączenie edukacji STEAM z naturą uczy młodych ludzi nie tylko technologicznych i naukowych umiejętności, ale także wrażliwości na piękno i delikatność świata przyrody” – Sylvia Earle (oceanograf)
W dniach 15-19 kwietnia 2024 r. dziesięcioro uczniów z klas siódmych naszej szkoły miało okazję uczestniczyć w wyjątkowym projekcie edukacyjnym „STEAM LEARNING ECOLOGIES”, współfinansowanym przez Fundację Grupy Wyszehradzkiej. Miejsce naszego pobytu to urokliwe Mengusovce, położone w bliskim sąsiedztwie malowniczego Popradu na Słowacji.
Cele i Idea Projektu
Głównym celem projektu było ukazanie uczniom, jak integralną częścią ich życia jest edukacja STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka) w połączeniu z rzeczywistym środowiskiem. Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak teoretyczna wiedza z różnych dziedzin może być zastosowana w praktyce, obserwując bezpośredni wpływ swoich działań na otaczający ich świat. Projekt miał za zadanie uświadomić młodym uczestnikom potrzebę ochrony rzadkich gatunków roślin, które można znaleźć w Tatrach, oraz podkreślić ich wartość ekologiczną. Dzięki temu młodzież zrozumiała, że ich edukacja nie jest oderwana od rzeczywistości, ale wręcz przeciwnie – jest kluczowa dla zrozumienia i ochrony środowiska, w którym żyją. Integracja nauki i przyrody pokazała im, że są częścią większego ekosystemu, który wymaga ich uwagi i troski.
Niezwykłe Miejsca i Niezapomniane Doświadczenia
Podczas naszego pobytu uczniowie zwiedzili Ogród Botaniczny w Tatrach Wysokich oraz Muzeum Tatrzańskiego Parku Narodowego (TANAP) w Łomnicy. W muzeum wysłuchaliśmy fascynującego wykładu przewodnika TANAP, który wprowadził nas w tajniki miejscowej flory i fauny. Młodzież miała okazję na żywo zobaczyć i poznać rzadkie rośliny tatrzańskie, a także stworzyć dokumentację zdjęciową wybranych gatunków. Korzystając z aplikacji mobilnej PLANTNET, identyfikowali rośliny, które fotografowali, co pozwoliło na praktyczne wykorzystanie nowoczesnej technologii w terenie.
Efekt Końcowy? Wirtualna Książka!
Kulminacją naszego projektu było stworzenie wirtualnej książki, zawierającej zdjęcia roślin oraz informacje o nich w trzech językach: polskim, słowackim i angielskim. Dzięki zaangażowaniu uczniów i wsparciu nauczycieli, p. Wojciecha Żuka i p. Doroty Andryskowskiej-Stoppy, powstało unikatowe dzieło, które można obejrzeć TUTAJ.
Dlaczego Edukacja STEAM Jest Tak Ważna?
Edukacja STEAM stanowi fundament nowoczesnego kształcenia, integrując kluczowe dziedziny wiedzy i umiejętności, które są niezbędne w dzisiejszym świecie. Dzięki podejściu STEAM uczniowie rozwijają zdolność krytycznego myślenia, kreatywności, rozwiązywania problemów oraz współpracy w zespole. To właśnie te kompetencje są kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy i życia codziennego. Projekty takie jak „STEAM LEARNING ECOLOGIES” umożliwiają młodym ludziom zastosowanie teoretycznej wiedzy w praktyce, co nie tylko zwiększa ich zaangażowanie w naukę, ale również przygotowuje ich do przyszłych wyzwań. W ten sposób edukacja STEAM nie tylko poszerza horyzonty uczniów, ale również kształtuje przyszłych liderów, którzy będą potrafili innowacyjnie podchodzić do problemów globalnych, w tym ochrony środowiska.
Podsumowanie
Projekt „STEAM LEARNING ECOLOGIES” to nie tylko wspaniała okazja do nauki i integracji, ale także doświadczanie piękna i kruchości przyrody, która nas otacza. Uczniowie mieli szansę na własne oczy zobaczyć, jak niezwykłe i jednocześnie delikatne są ekosystemy górskie, poznając rzadkie gatunki roślin i zwierząt. Ta bliska interakcja z naturą wzbudziła w nich większą odpowiedzialność za środowisko, a także pokazała, że ochrona przyrody jest zadaniem każdego z nas.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz opiekunom za ich zaangażowanie i pasję. Bez Waszego wkładu ten projekt nie mógłby się udać. Wasza determinacja i chęć odkrywania nowego świata były kluczowe dla sukcesu tego przedsięwzięcia.
To był niezapomniany czas, który z pewnością pozostawi trwały ślad w sercach naszych uczniów. Wspomnienia ze Słowacji, wspólne odkrycia, przygody i nauka w otoczeniu przyrody będą towarzyszyć im przez całe życie. Projekt ten nie tylko wzbogacił ich wiedzę, ale również zacieśnił więzi w społeczności szkolnej, pokazując, że razem możemy osiągnąć naprawdę wiele.