Najlepszym sposobem na integrację jest wspólne działanie. Dlatego pomysł pani Moniki Kokoszy na warsztaty w duchu STEAM dla dzieci polskich i ukraińskich okazał się przebojem i został wyróżniony w konkursie Centrum Nauki Kopernik.  

Słyszeliście o maszynie Goldberga? Być może nie, ale prawdopodobnie się z nią zetknęliście. To konstrukcja bazująca na reakcji łańcuchowej (jak przewracające się na siebie, ustawione na sztorc kostki domina), której zadaniem jest wykonać prostą czynność, np. wrzucenie kulki do wiaderka, ale w jak najbardziej nieoczywisty sposób. I taką właśnie maszynę wykonują członkowie klubu KMO Wulkany Energii. Zajęcia te realizowane są w ramach projektu pani Moniki Kokoszy, który zwyciężył w organizowanym przez Centrum Nauki Kopernik konkursie „Razem dla lepszej przyszłości”. To inicjatywa, której celem jest zwiększenie integracji uczniów z Ukrainy, uczących się w polskich szkołach. Nagrodzony pomysł pani Moniki to zajęcia w duchu STEAM (stąd budowa maszyny Goldberga), które pozwalają na zintegrowanie dzieci różnej narodowości przy wspólnie realizowanych zadaniach konstrukcyjnych. Jak się okazuje, taka współpraca wyzwala w uczniach nie tylko kreatywność, ale też odpowiedzialność i empatię – aktywnie wspierają się nawzajem w pracy.

Teraz, wymyślone przez panią Monikę zajęcia, członkowie klubu KMO Wulkany Energii prowadzić będą w młodszych klasach naszej szkoły. Projekt trwać będzie przez trzy miesiące.

Dodajmy, że pani Monika Kokosza, jako znawczyni modelu edukacji STEAM, jest też konsultantką kursu dla nauczycieli „STEAMowe ABC” realizowanego przez Fundację Szkolną.

Więcej informacji o modelu STEAM znajdziecie na stronie internetowej: www.steamabc.edu.pl.